Nukryžiavimas
Autorius: |
Nežinomas autorius |
Sukūrimo metai: | XIX a. II p. |
Medžiaga: | popierius |
Technika: | medžio raižinys |
Išmatavimai: | 71 × 60 cm |
Signatūra: | įrašas virš.: PONSDIE WSADDA TEИ ASMAИT WSEVZMUSU |
Spausdinti ant plono popieriaus medžio raižiniai greičiausiai atsirado ne anksčiau kaip XVIII a. pab. ir plito iki XIX a. pab., kol jų paklausą gerokai sumažino pradėti platinti masiškai gaminti oleodrukai – spalvotos religinės temos paveikslų reprodukcijos. Liaudies raižytojai gamino mažus ir didelius raižinius. Mažieji buvo spausdinami nuo vienos lentos, didieji, ypač populiarūs, – nuo keturių ar šešių lentų. Raižiniai pasižymėjo lakoniška forma, monumentalumu, svarbiausias jų išraiškos elementas – kontūrinė linija. Dekoratyvų įspūdį kūrė apibendrintos šventųjų figūros, proporcijų ir perspektyvos nepaisymas, laisvas detalių išdėstymas. Vengiant tuščių plotų, centrinę kompozicijos figūrą apsupdavo peizažo, architektūros, dangaus kūnų motyvai, augaliniai ornamentai. Dažniausiai raižiniai buvo spalvinami keliomis ryškiomis spalvomis. Kaip ir tapyboje, juose pastebimas ir primityvesnių, ir geriau įgudusių meistrų braižas.
Raižiniai buvo kuriami lietuviškos spaudos draudimo laikotarpiu, todėl, siekiant suklaidinti carinę cenzūrą, užrašomi lenkiški įrašai. Dauguma įrašų buvo kopijuojami, todėl jie neretai su klaidomis, o kartais visai nesuprantami, nes juos atlikę raižytojai dažniausiai buvo beraščiai. Raižinių autoriai, manoma, buvo dievdirbiai ar šiaip meistrai, pramokę raižymo ir spausdinimo technikos.
Publikuojamas raižinys yra atspaustas ant popieriaus nuo keturių medžio lentų. Nežinomas XIX a. savamokslis raižytojas kompozicijos centre pavaizdavo kryžių su Nukryžiuotuoju, kryžiaus papėdėje suklupusią ir kryžių apkabinusią šv. Mariją Magdalietę. Kairėje raižinio pusėje – Sopulingosios Dievo Motinos, dešinėje – šv. evangelisto Jono monumentalios figūros. Raižinys papildytas įvairiomis simbolinėmis detalėmis, architektūriniais motyvais.
Teksto autorė Skaidrė Urbonienė
Šaltinis: advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno albumas NE VIEN DANGUS (2016). Sudarytoja Dalia Vasiliūnienė, tekstų autorės Dalia Vasiliūnienė, Skaidrė UrbonienėParodos: „Ne vien Dangus. Religinės dailės kūriniai iš Rolando Valiūno ir advokatų kontoros „Valiunas Ellex“ kolekcijos“, 2016 m. gegužės 31–rugsėjo 24 d., Bažnytinio paveldo muziejus, Vilnius (kuratorės Dalia Vasiliūnienė, Skaidrė Urbonienė)