Prancūzų kariuomenės traukimasis 1812 metais per Rotušės aikštę Vilniuje
Autoriai: |
Luji Bišbua (1801–1851) Viktoras Adamas (1801–1866) |
Sukūrimo metai: | 1845–1846 |
Medžiaga: | popierius |
Technika: | litografija |
Išmatavimai: | 40.50 × 58 cm |
Signatūra: | įrašas: Album de Wilna. / No. 2. / Dessiné par F. Damel. / Lith. par V. Adam et Bichebois. / PLAC PRZY RATUSZU ODWRÓT WOJSK FRANCUSKICH ROKU 1812 W WILNIE / PLACE DE L’ HÔTEL DE VILLE LORS DE LA RETRAITE DES FRANCAIS EN 1812 |
Litografija pgl. Joną Damelį, Jonas Kazimieras Vilčinskis, „Vilniaus albumas“, I serijos I sąsiuvinis, Nr. 2.
J. K. Vilčinskis albumą leido 1845–1858 m. Leidyba buvo brangi ir neatsipirko, lėšas J. K. Vilčinskis rinko prenumeratos būdu, iš mecenatų, kuriems skirtos dedikacijos ant lakštų, aukų. Albumas leistas serijomis, kurios turėjo savo sąsiuvinius: I serijoje (keturi sąsiuviniai) ir II serijoje (septyni sąsiuviniai) vyrauja Vilniaus vaizdai, jo paminklai ir apylinkės, III serija skirta istorinei krašto tematikai, IV serija – Vilniuje ir Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės bažnyčiose saugotiems šventųjų paveikslams, V serija – mažo formato religiniams paveikslėliams su puošniu ažūriniu apvadu ir VI serija – Arturo Bartelso satyrinių piešinių albumams. Tarp pirmųjų J. K. Vilčinskio albumo vaizdų – tapytojo Jono Damelio (1780–1840) paveikslas, vaizduojantis ryškiausią ir tragiškiausią XIX a. pradžios miesto istorijos epizodą, pralaimėjusios Napoleono kariuomenės traukimąsi per Vilnių 1812 m. žiemą. Pro rotušę bėga sušalę, skudurais apsiraišioję prancūzų kariai, ant sniego guli karių ir žirgų lavonai. Taip baigė savo žygį Napoleonas, su kuriuo Lietuvos visuomenė siejo viltis atgauti krašto laisvę.
Šaltinis: advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno albumas VILNIUS. TOPOPHILIA II (2015). Sudarytoja ir tekstų autorė Laima LaučkaitėParodos: „Vilnius. Topophilia. Vilniaus vaizdai iš advokatų kontoros "Ellex Valiunas" kolekcijos“, 2017 spalio 5 d. – lapkričio 26 d., Nacionalinė dailės galerija, Vilnius (kuratorė Laima Laučkaitė)