Mūsų svetainėje naudojami slapukai, kad užtikrintume jums teikiamų paslaugų kokybę. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su "Tartle" slapukų politika. Daugiau informacijos

Pavasaris (Plafono Kauno Aviatorių namams projektas)

Autorius: Stasys Ušinskas (1905–1974)
Sukūrimo metai:1937
Medžiaga:drobė
Technika:aliejus
Išmatavimai:86.50 × 98 cm
Signatūra:

signatūros nėra

Plafono Pavasaris dangumi skriejančias monumentalių formų nuogų moterų figūras atpažįstame ir kitame Stasio Ušinsko (19051974) apie 1937 m. nutapytame panašios kompozicijos plafone, skirtame tragiškam Dariaus ir Girėno skrydžiui atminti (buvo Jūratės Ušinskaitės nuosavybė, nuo 2006 m. priklauso ČDM). Pagrindinis šių dviejų kompozicijų skirtumas tas, kad Lituanicos skrydžio atminimo plafone vaizduojamos ne dvi, bet penkios figūros, o vietoje pirmame plane esančios Pavasario moters jame tokia pat poza pavaizduotas nuogas vyras. Šiandien sunku pasakyti, ar šios dvi kompozicijos buvo to paties projekto dalys. Kol neaptikti hipotezę galintys patikslinti šaltiniai, belieka spėlioti, kad abu didelio formato ore sklandančius nuogus žmones vaizduojantys kūriniai turėjo būti įkomponuoti 1935 m. Vilijampolės Panerių gatvėje pagal architekto Jurgio Okunio projektą iškilusiuose kultūros namuose, pavadintuose Dariaus ir Girėno vardu.

Teksto autorė Giedrė Jankevičiūtė

Lietuvos dailės raidai svarbi ir Stasio Ušinsko (19051974) meninė kūryba bei pedagoginė veikla. Ketvirtojo dešimtmečio pradžioje Kauno meno mokyklos auklėtinis į Kauną grįžo po studijų Paryžiuje, kur Nacionalinėje dailės ir amatų konservatorijoje pas Henri Marcelį Magne studijavo vitražą, tapybos įgūdžius tobulino „Academie Modern“pas Fernand’ą Leger, o scenografiją – pas Aleksandrą Exter. 1931 m. rudenį, su personaline paroda debiutuodamas Kaune, S. Ušinskas publikai pristatė Paryžiuje išmoktas, iki tol vietiniams veik nematytas menines naujoves.

Kubizmo, konstruktyvizmo ir art deco stilistikai artimas kompozicijas palankiai įvertino parodų kritikai. Halina Kairiūkštytė-Jacinienė rašė: „S. Ušinskio paroda yra pirmoji sui generis paroda Kaune. Dėl jos naujoviškumo Kaune, ją bus, be abejo, įdomu aplankyti mūsų visuomenei, nors jai, pripratusiai čia dažniausiai prie realistiškų, daugiau ar mažiau idealizuojančių ar kopijuojančių gamtą, meno parodų, toji, tur būt, patiks nevienodai“ (H. Kairiūkštytė-Jacinienė, „Dail. S. Ušinskio paveikslų paroda“, Židinys, 1931, Nr. 89, p. 165). Tiesa, nuogąstavimai dėl nepalankios publikos reakcijos į menines naujoves nepasitvirtino. Paroda sulaukė didelio lankytojų susidomėjimo, buvo nupirkta net 1527 tapybos darbų.

Ketvirtojo dešimtmečio 2-ojoje pusėje, kaip ir daugelis valstybės paramą užsitikrinti siekiančių kolegų, Stasys Ušinskas (19051974) nuo avangardinių ieškojimų pasuko į solidžiau vertinamą neoklasiką, tinkamesnę viešųjų pastatų interjero dekorui. Tiesa, jo kūryba nebuvo tik konservatyvus bandymas imituoti praėjusių amžių dailę. Plafonas Cirko repeticija primena XVII a. iliuzinę sienų tapybą, dekoravusią interjerų reprezentacines erdves, bet S. Ušinsko pasirinkta art deco stilistika pritaiko kūrinį savajam laikotarpiui.

Teksto autorės Dovilė Barcytė ir Ieva Burbaitė

 

Šaltinis: advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno albumas NE VIEN GROŽIS (2012). Sudarytoja ir tekstų autorė Giedrė Jankevičiūtė, KAUNAS–VILNIUS / 1918–1945 (2021). Sudarytojos ir tekstų autorės Dovilė Barcytė ir Ieva Burbaitė
Parodos: „Ne vien grožis: Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje“, 2012 m. spalio 12 – lapkričio 11 d., Nacionalinė dailės galerija, Vilnius. Kuratorė Giedrė Jankevičiūtė; „Žvilgsnis į Lietuvos dailės istoriją nuo Užupio“, 2018 m. rugpjūčio 30 d. – 2019 m. birželio 1 d., Lietuvos meno pažinimo centras „Tartle“ (Užupio g. 40, Vilnius). Kuratorė Giedrė Jankevičiūtė.