Mūsų svetainėje naudojami slapukai, kad užtikrintume jums teikiamų paslaugų kokybę. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su "Tartle" slapukų politika. Daugiau informacijos

Ecce Homo (Išjuoktas Kristus)

Autorius: Vincentas Balzukevičius (1835–1907)
Sukūrimo metai:XIX a. II p
Medžiaga:medis
Technika:drožyba, polichromija
Išmatavimai:114 cm
Signatūra:

ant pjedestalo: Sc. W. Bałzukiewicz

Skulptūra vaizduoja sėdintį Jėzų – kančios išvargintą, pusiau apnuogintą, budelių jau nuplaktą ir išjuoktą, vainikuotą erškėčiais, surištose rankose laikantį įspraustą nendrę. Evangelijoje šis Kristaus gyvenimo epizodas aprašytas taip: „Tuomet Pilotas ėmė ir nuplakdino Jėzų. Kareiviai, nupynę vainiką iš erškėčių, užspaudė jam ant galvos, apsiautė jį purpurine skraiste, ėjo prie jo ir šaipėsi: „Sveikas žydų karaliau!“ Ir daužė jam per veidą...“ ( Jn 19, 14). Vėliau Kristus buvo išvestas laukan ir parodytas susirinkusiai žydų miniai, Pilotui tariant: „Štai žmogus“ (lot. Ecce Homo). Tai vienas svarbiausių Išganytojo kančios momentų, Europos dailėje sulaukęs daugybės interpretacijų: Jėzus vaizduotas apsuptas budelių, mušamas ir išjuokiamas, taip pat – vienišas, po egzekucijos apleistas, nuliūdęs ir iškankintas. Išjuokto Jėzaus atvaizdai paprastai būdavo įtraukiami į Išganytojo kančios ciklus. Kalvarijų kompleksuose šios temos skulptūros stovėdavo Piloto rūmų kalėjimą vaizduojančiose koplyčiose. Vilniaus skulptorius Vincentas Balzukevičius (1835–1907) kenčiančio Kristaus statulai sukurti pasitelkė barokinę kompoziciją ir plastiką, simboliškai sukryžiuotos rankos ir kojos – tradicinė tokių figūrų poza. Skulptūros nugarinė pusė nemodeliuota, kompozicija frontali, todėl manoma, kad Ecce Homo turėjo stovėti nišoje, galbūt – altoriuje.

Teksto autorė Dalia Vasiliūnienė

Šaltinis: advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno albumas NE VIEN DANGUS (2016). Sudarytoja Dalia Vasiliūnienė, tekstų autorės Dalia Vasiliūnienė, Skaidrė Urbonienė
Parodos: „Ne vien Dangus. Religinės dailės kūriniai iš Rolando Valiūno ir advokatų kontoros „Valiunas Ellex“ kolekcijos“, 2016 m. gegužės 31–rugsėjo 24 d., Bažnytinio paveldo muziejus, Vilnius (kuratorės Dalia Vasiliūnienė, Skaidrė Urbonienė)