Lietuvos laisvės gynėjų memorialui Vilniaus Antakalnio kapinėse sukurti Stanislovas Kuzma (1947–2012), kaip pats prisiminė, nedvejodamas pasirinko klasikinę Pietos kompoziciją. Gedinčios Dievo Motinos įvaizdis „kruvinų įvykių“ fone menininkui pasirodė priimtiniausias. 1992 m. iš medžio išdrožta nedidelė skulptūra – tai vienas pirmųjų paminklo idėjos variantų. Plastikoje vyrauja gryna, tiksliai ir subtiliai modeliuota forma, palyginti nedaug realistinių elementų. Pietos temos pasirinkimas memorialiniam paminklui krikščioniškajame pasaulyje turi gilias tradicijas: bene garsiausia tokia skulptūra – Mikelandželo Pieta – 1498 m. taip pat buvo užsakyta prancūzų kardinolo Žano Bilhereso antkapiui Šv. Petro bazilikoje Romoje. Panašu, kad žymusis kūrinys turėjo įtakos S. Kuzmos kuriamo paminklo kompozicijos paieškoms ir galutiniam plastiniam sprendimui.
Teksto autorė Dalia Vasiliūnienė
Šaltinis: advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno albumas
NE VIEN GROŽIS (2012). Sudarytoja ir tekstų autorė Giedrė Jankevičiūtė,
NE VIEN DANGUS (2016). Sudarytoja Dalia Vasiliūnienė, tekstų autorės Dalia Vasiliūnienė, Skaidrė Urbonienė,
MEDŽIAGINIS MENAS. Sudarytoja ir tekstų autorė Jurgita Ludavičienė
Parodos: „Ne vien grožis: Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje“,
2012 m. spalio
12 – lapkričio
11 d., Nacionalinė dailės galerija, Vilnius; „Ne vien Dangus. Religinės dailės kūriniai iš Rolando Valiūno ir advokatų kontoros „Valiunas Ellex“ kolekcijos“,
2016 m. gegužės
31–rugsėjo
24 d., Bažnytinio paveldo muziejus, Vilnius (kuratorės Dalia Vasiliūnienė, Skaidrė Urbonienė); „Vien Šventieji“, 20
24 birželio
6 –
2025 gegužės
1 d., Lietuvos meno pažinimo centras „Tartle“ (Užupio g.
40, Vilnius). Kuratorės Skaidrė Urbonienė ir Emilija Vanagaitė.
© VŠĮ „Lietuvos dailės fondas“