Mūsų svetainėje naudojami slapukai, kad užtikrintume jums teikiamų paslaugų kokybę. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su "Tartle" slapukų politika. Daugiau informacijos

Cirko repeticija (plafonas)

Autorius: Stasys Ušinskas (1905–1974)
Sukūrimo metai:iki 1940
Medžiaga:drobė
Technika:aliejus
Išmatavimai:220 × 236 cm
Signatūra:

signatūros nėra

Plafoną Cirko repeticija Stasys Ušinskas (19051974) matyt pradėjo projektuoti XX a. ketvirtojo dešimtmečio pabaigoje gyvendamas ir dirbdamas Niujorke, maždaug tuo pačiu metu, kai tapė dekoratyvinę kompozicija Muzika (1938) vienam iš Brodvėjaus miuzikholų. Kai kurie personažai iš šio kūrinio paruošiamųjų piešinių persikėlė ir į naująjį plafoną. Ir Muzika, ir Cirko repeticija yra puikūs art deco stiliaus pavyzdžiai, liudijantys artimą Ušinsko pažintį su modernizmo daile ir klasikos palikimu, o tiksliau – XVII a. italų baroko iliuzine tapyba. Kartais plafonas Cirko repeticija datuojamas 1945-aisiais, stilistiškai siejant šį paveikslą su kompozicija Vasaros nakties sapnas (1946), bet labiau tikėtina, kad dailininkas užbaigė darbą dar iki 1940 m., o karo metais ir po karo nebent pakoregavo pavienes jo detales.

Teksto autorė Giedrė Jankevičiūtė

Lietuvos dailės raidai svarbi ir Stasio Ušinsko (19051974) meninė kūryba bei pedagoginė veikla. Ketvirtojo dešimtmečio pradžioje Kauno meno mokyklos auklėtinis į Kauną grįžo po studijų Paryžiuje, kur Nacionalinėje dailės ir amatų konservatorijoje pas Henri Marcelį Magne studijavo vitražą, tapybos įgūdžius tobulino „Academie Modern“pas Fernand’ą Leger, o scenografiją – pas Aleksandrą Exter. 1931 m. rudenį, su personaline paroda debiutuodamas Kaune, S. Ušinskas publikai pristatė Paryžiuje išmoktas, iki tol vietiniams veik nematytas menines naujoves.

Kubizmo, konstruktyvizmo ir art deco stilistikai artimas kompozicijas palankiai įvertino parodų kritikai. Halina Kairiūkštytė-Jacinienė rašė: „S. Ušinskio paroda yra pirmoji sui generis paroda Kaune. Dėl jos naujoviškumo Kaune, ją bus, be abejo, įdomu aplankyti mūsų visuomenei, nors jai, pripratusiai čia dažniausiai prie realistiškų, daugiau ar mažiau idealizuojančių ar kopijuojančių gamtą, meno parodų, toji, tur būt, patiks nevienodai“ (H. Kairiūkštytė-Jacinienė, „Dail. S. Ušinskio paveikslų paroda“, Židinys, 1931, Nr. 89, p. 165). Tiesa, nuogąstavimai dėl nepalankios publikos reakcijos į menines naujoves nepasitvirtino. Paroda sulaukė didelio lankytojų susidomėjimo, buvo nupirkta net 1527 tapybos darbų.

Ketvirtojo dešimtmečio 2-ojoje pusėje, kaip ir daugelis valstybės paramą užsitikrinti siekiančių kolegų, Stasys Ušinskas (19051974) nuo avangardinių ieškojimų pasuko į solidžiau vertinamą neoklasiką, tinkamesnę viešųjų pastatų interjero dekorui. Tiesa, jo kūryba nebuvo tik konservatyvus bandymas imituoti praėjusių amžių dailę. Plafonas Cirko repeticija primena XVII a. iliuzinę sienų tapybą, dekoravusią interjerų reprezentacines erdves, bet S. Ušinsko pasirinkta art deco stilistika pritaiko kūrinį savajam laikotarpiui.

Teksto autorės Dovilė Barcytė ir Ieva Burbaitė

Šaltinis: advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno albumas NE VIEN GROŽIS (2012). Sudarytoja ir tekstų autorė Giedrė Jankevičiūtė, KAUNAS–VILNIUS / 1918–1945 (2021). Sudarytojos ir tekstų autorės Dovilė Barcytė ir Ieva Burbaitė
Parodos: „Ne vien grožis: Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje“, 2012 m. spalio 12 – lapkričio 11 d., Nacionalinė dailės galerija, Vilnius; „1918-1945 / Kaunas-Vilnius“, 2020 rugpjūčio 27 d. – 2021 rugpjūčio 21 d., Lietuvos meno pažinimo centras „Tartle“ (Užupio g. 40, Vilnius). Kuratorės Dovilė Barcytė ir Ieva Burbaitė.